Význam vápnika pre naše zdravie

  • 25. septembra 2019

Väčšinou nerozmýšľame nad množstvom živín v jedle. Pri výbere jedla rozhoduje hlavne chuť a množstvo. Naše telo sa ale nedá oklamať. Ak nemáme v jedle dostatok živín, ktoré potrebujete pre zdravé fungovanie, telo si ich zoberie z našich kostí a zubov.

Vápnik (calcium) je jeden z najdôležitejších minerálov pre zdravie človeka. Ak nemáme denne v jedle dosť vápnika, môžu nastať zdravotné problémy.

Z hľadiska množstva ide o najdôležitejší minerál. Sedemdesiat kilový človek má v tele 1,2 kg vápnika. Pre všetky bunky v tele je nenahraditeľný. Podieľa sa na sťahovaní svalov, prenose nervových impulzov a zrážaní krvi. 99% vápnika sa nachádza v kostiach, zuboch a nechtoch. Je nevyhnutný pre ich zdravie. Dôležitú úlohu má pri regulácii činnosti srdca. Potrebujeme ho aj pri trávení pretože aktivuje niektoré tráviace enzýmy.

PREČO NÁM CHÝBA VÁPNIK?

 Vápnik potrebujeme denne dostať do stravy. Telo si ho samo vyrobiť nevie a nestačí mu nepravidelný príjem.

Základný nedostatok vápnika – vzniká ak vo veku do dvadsaťpäť rokov, kedy sa buduje kostná hmota a vápnik chýba v jedle. Tento nedostatok majú často ľudia, ktorí vylúčili mlieko zo stravy a nenahradili ho inými potravinami, alebo doplnkami výživy.

Relatívny nedostatok vápnika – relatívny je vzhľadom na nevyváženú stravu a nedostatok pohybu.

Stav vápnika nepriaznivo ovplyvňuje sedavý spôsob života, konzumácia spracovaných potravín, kolových nápojov, čierneho čaju, čokolády, orechov, ale aj niektorých druhov zeleniny, ako je cvikla, špenát, brokolica… Posledne menované potraviny sú zdravé, ale ak ich je veľa, tiež môžu znamenať pre telo nadmerný príjem fosforu, fytátov a oxalátov, ktoré znižujú vstrebávanie vápnika.

Aj extrémny príjem bielkovín spôsobuje odbúravanie vápnika z tela.

S vekom sa potreba vápnika ešte zvyšuje. Hlavne ženy v menopauze sú ohrozené jeho nedostatkom. Spoliehať sa na príjem vápnika iba zo stravy je príliš odvážne. V mnohých prípadoch je preto vhodné aj potrebné  používať kvalitný doplnok výživy.

VHODNÝ VÝŽIVOVÝ DOPLNOK

Dôležité je, aby bol doplnok výživy obohatený aj o vitamín D, ktorý zásadne podporuje vstrebávanie vápnika do tela. Za najvhodnejší sa pokladá morský vápnik. Preto je dobré používať morský vápnik s vitamínom D, ktorý dokázateľne podporuje hustotu kostí aj zdravie zubov.

Morský vápnik AQUAMÍN sa vyskytuje v cytoskelete červenej morskej riasy Lithothamnion calacareumako. Ide o unikátny  prírodný zdroj vápnika a ďalších 72 dôležitých stopových prvkov, ktoré podporujú vstrebávateľnosť vápnika.

AQUAMÍN  vzniká pri procese, kedy riasa počas svojho života do seba absorbuje minerály z morskej vody. Potom, keď je takmer celá zvápenatená, klesá ku dnu.

Je dôležité hlavne to, že práve morská vegetácia je až 20 krát bohatšia na minerály než suchozemská a morská voda obsahuje rovnaký pomer nutrientov ako má ľudská plazma.

AKÉ SÚ PREJAVY NEDOSTATKU VÁPNIKA?

Rednutie kostí – osteoporóza, osteopénia, paradentóza (uvoľňovanie zubov), časté zubné kazy, priečna lámavosť nechtov, nadmerné vypadávanie vlasov, ekzémy, opary a pľuzgiere v ústach, bolestivé záchvaty svalových kŕčov, bolesti svalov, búšenie srdca, bolesti hlavy, nespavosť, pocit úzkosti, depresia, škrípanie zubov, nadmerné menštruačné krvácanie, zhoršenie príznakov predmenštruačného syndrómu.

Ak pociťujete tieto príznaky, je dôležité navštíviť lekára a požiadať ho o premeranie vápnika v tele.

 

VÁPNIK NÁJDEME AJ V POTRAVINÁCH

 Pre správne vstrebávanie vápnika je dôležité mať pestrú stravu s dostatočným príjmom vápnika, vitamínu D,  horčíka, vitamínu K2 a stopových prvkov.

Ideálne je, ak si vieme doplniť vápnik stravou. Aj keď vynecháte mliečne výrobky, je to možné. Potraviny obsahujúce vápnik sú napríklad:

brokolica, vajíčka, mak, sezamové semienka, ryby, mandle, strukoviny, ovsené vločky, orechy…


Ďalšie zaujímavé články

Výhradný zástupca produktov MUAY pre slovenský trh

GREET Slovakia s.r.o
J. Kozačeka 29/2068
960 01 Zvolen